Dag två känns som en månad

Ångesten över att inte vara hemma när studenten är har kommit och nu längtar jag faktiskt hem.
Men trots att jag har lite hemlängtan och sådär så vet jag att jag har det bättre här. Gratismat får jag ju här och lika så goda drinkar. Det är som att ha studentfirande i en vecka eller något.
Jag vaknade vid klockan åtta och beslöt mig för att åka upp på taket för att se hur Kuba ser ut från fågelperspektiv. Morgonen var fuktig och kameralinsen immade igen totalt. På gatorna var det kaos och kubanerna i sina antika bilar tutade irriterande med sina anktutor.
Frukosten var fin och för min del blev det bacon, Serrano-skinka och frukt. Självklart åkte några kaffe ner i magen också men kaffet där var mer som någon variant av kaffe-té och smakade blask.
Efter en veckan på hotellet frågade personalen tillslut hur många koppar jag druckit och skrattade sedan åt mig. Tydligen dricker inte direkt någon fyra till fem koppar kaffe på morgonen, förutom jag.
Upp vid poolen var det självklart ett gäng feta och vita engelsmän som både var berusade och skrek. Vad skulle vi göra utan engelsmännen utomlands är frågan ? De flesta är ju som riktiga clowner vid poolkanten.
Jag blev röd efter några timmar i solen och brände mig i pannan vilket visade sig dagen innan vi skulle åka hem genom att pannan bara flagnade upp! Men det gör inget, det blir bättre imorn som dom säger där hemma.
Efter en liten tupplur blev det senare en busstur genom staden. Vi satt på taket och allt blev ju mer underhållande när man fick ducka för att slippa undan både palmblad och kvistar i huvudet. Nu stramade huden riktigt mycket och den ångande hettan gjorde ju inte så det blev bättre.
Fuktigheten här är extrem men nu har man nästan vant sig vid den, men bara nästan. Jag har i alla fall bestämt mig för att sluta klaga på fuktigheten hemma i Sverige, den är light till skillnad från den jag lever i just nu.
Nu när bussturen var slut gick vi till ett ställe som heter El Floridita. Där lyssnade vi på kubansk musik och tog oss en drink. Min drink var lite halvsliskig, grön med god.
Hem till hotellet och där blev det att fresha upp sig lite för att sedan smutta på en martini på balkongen och därefter åka iväg till en restaurang där Buena Vista Social Club spelade. Självklart blev det dans, riktigt god mat och en fin Mojito!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0