När jag säger Kuba tänker du på rom, cigarrer och Che.

Dag 1

Det känns som det var en vecka sen som jag stod på Arlanda och fick utstå dom där långa och sega köerna som aldrig tog slut.
Vi mellanlandade i Amsterdam och där shoppade jag lite grejer. Det blev en parfym som luktar sommar, rätt så passande eftersom det är sommar och jag möttes av det hetaste klimatet någonsin. Dock tar cigarrdoften över det mesta här i Kuba, samt avgaserna från de otroligt vackra men gamla bilarna.
Det är lite som att vara med i en dirty dancingfilm. Allt känns så overkligt, precis som om man satt sig i en tidsmaskin och hamnat några tiotal år bakåt i tiden.
På planet hade jag som vanligt oturen att hamna bland dumma små ungar som både ska skrika och sparkas. Det värsta var dock när det var dags att sova och alla ungarna på planet bildade pakt och gjorde gångarna till deras egna små autobahn´s. Sprang omkring och sa brum brum. En av dom som var ett litet kryllhuvud i pepparkaksformat fick för sig att kasta ett par hörlurar på mig också, eller rättare sagt svinga ett par lurar mot mig och sedan stå där med det största smilet jag någonsin sett.
Det där med att man skulle ställa om klockan och dra bak den sex timmar var helt perfekt för mig eftersom jag alltid är vaken när alla andra sover här hemma i Sverige. Jag kanske har den kubanska tiden i mig, vem vet.
Poolen som ligger på taket av vårt hotell är ljuvlig och utsikten är makalös. Att kunna ligga och sola vid poolen eller bara ta en drink med utsikt över Havanna är nästan något overkligt.
Mammas kort åt bankomaten upp första dagen vi var där och just i det ögonblicket såg jag inte mycket ljus i tillvaron. Men allt fixade sig och efter att ha löst det där med pengarlösheten så fick vi äntligen äta precis som bankomaten. På restaurangen vi hittade bjöds det på spanska rytmer och flamencodansare. Det blev helt enkelt en bra start på vår första kväll i Havanna.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0