Dag två

Idag började det med jidder vid frukosten. Kineserna fattar inte mycket alls och hade ingen ordning på något. Det enda som var lite speciellt där var att kockarna stod där vid borden och lagade maten, typ friterade och hackade grönsaker.

Vi satte oss på bussen och åkte till himmelska fridens torg och där tyckte kineserna att vi var exotiska och ville ta kort med oss. Kändes kul och man fick ett gott skratt lite hela tiden, kan tänka mig att det är lite som att vara kändis. Kanske ska satsa på att vandra omkring med en svensk flagga på tröjan och sedan ta betalt för att vara med på kort, kanske skulle bli rik efter en tid!

Vi var lika så på en silkesfabrik där vi kollade på kokonger, hur dom tog fram silkestrådar och sedan gjorde sidenkläder av det. Tydligen så använde dom laverna i kokongerna till snacks och smakade typ som jordnötter. Något jag tvivlar på, tänkte inte testa det heller så lär vara ovetande om det stämmer eller inte.


Kollade också på folk som utförde taishi? eller något i parkerna. Dock förekom inte bara sådant utan vissa svingade runt på svärd eller en pinne, andra sparkade på kostiga fjäderbollar eller snurrade runt på rackets med en boll på.
Pensionärerna chillade på murar och spelade kort och domino. Riktigt söta och det såg väldigt trevligt ut, nästan så att jag skulle kunna tänka mig att införa det i Sverige. Sitta där med sinna gamla kompisar, snacka skit och spela dagarna långa. Söta var kineserna också och jag tog en hel drös kort på dom.
Dock inte bara tagit kort på söta kineser utan på allt i omgivningen.
Har inte hunnit lägga in dom på datorn än men det kommer med tiden skulle jag tro.

Senare nu på kvällen var vi på någon föreställning med massa akrobater. Vissa gick på lina, andra klättrade på stänger, sen var det 14 kineser på en cykel som cyklades runt runt runt.
Satt och funderade på när dom kom på att dom just ville göra det där i livet. Om det var så att dom bara helt plötsligt kom på när dom var små att dom ville bli bäst på att gå på lina. Om jag hade levt i Kina hade jag lätt velat lära mig att gå på lina, försökte ofta göra det när jag var liten men gick ju inte så bra.

Nu sitter jag iaf här på hotellet och spammar min blogg. Hoppas ni uppskattar det! 

Kommentarer
Postat av: Natividad Chávez Baez

Hej Nathalie! Jag läste din Bloog och är super intressant, särskilt som du beskriver resan till Kina. Jag är glad att veta att de är allt gott och njuta av denna gamla kultur och dag till dag med din mamma och pappa och den nya kinesiska vänner. Stor kram och fortsätta njuta av resan

2011-05-10 @ 08:58:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0