Dagar jag glömt bort

Jag har ju glömt bort att skriva om några dagar då det har hänt massvis med saker så tänkte sammanfatta allt i detta inlägget.

Den 7 Maj så var vi och sprang omkring på sommarpalatset. Vi åkte drakbåt till palatset och det var en ljuvlig dag. Tyvärr så var stället invaderat av "kineser" så man fick tyvärr inte  någon riktig helt perspektiv på hur det såg ut vilket var lite synd.
Vi åkte sedan vidare till ett lamatempel där munkarna var moderna och pratade i telefon och skickade sms. Människor bad och tände rökelser vilket fick mig att längta till grillad korv.
Efter en tid där åkte vi sedan vidare till ett medecincenter som jag var lite skeptisk till. Men efter en liten stund där så ändrade jag tyckande och uppskattade det lilla föredraget kinesen hade om någon sorts teori som de kör stenhårt på. Deras läkarkonst var intressant och de kunde avgöra om man led av något genom att känna puls, kolla ögonen, tungan , samt hyn.
Till mig sa den söta doktorn att jag borde börja äta mer varm mat, vilket skulle leda till mer energi för min del och slippa va sådär sanslöst trött dag in och dag ut.
Efter besöket där åkte vi hem och freshade upp oss eftersom vi lite senare skulle till en fin restaurang och äta pekinganka. Med tiden blev svenskarna bara gladare och gladare under middagen och senare blev det enn drink på hotellet. Ankan smakade helt okej, men inget direkt speciellt.
Något jag kom på nu medan jag skrev var att vi också besökte en pärlfabrik. Vi fick se hur dom fick till många pärlor och vilka sorter det fanns. Köpte också några armband till mig själv som kanske kommer användas någon gång!


8 Maj
Jag var sjukt trött och ville helst ligga i sängen och slappa hela dagen men icke, här får man inte sova bort några dagar inte. Jag var iaf stressad eftersom jag segade sådär mycket som jag är bra på och för ovanlighetens skull här i Kina så kändes allt som det brukar göra hemma i Sverige. En halvliters latte i ena handen, mobilen i den andra och kameran hängandes på ena axeln. Mitt hår stod åt alla håll och solbrillorna var på eftersom jag såg ut som ett kraffs i hela face´et.
Vi åkte till hutongerna där det finns "vanliga" låga hus. Där fick vi åka cykeltaxi och hälsa på lokalbefolkningen. Vi gick lika så runt på en grönsaksmarknad med massvis med konstiga saker.Vi fick smaka en frukt som såg ut som en stor jättekastanj med massa piggar på, dock smakade det inte kastanj utan typ som någon mild ananas. När vi sedan skulle gå vidare till familjen vi skulle äta hos så gick vi förbi ett stånd med ägg. Dock var det inte vanliga ägg som vi brukar se utan i dessa fanns det små döda fåglar/kycklingar i vilket fick mig att tappa aptiten totalt så där satt jag väl hemma hos familjen och petade med mina pinnar i maten och tuggade i mig lite korv som smakade falukorv.
Efter besöket stack vi vidare till både pärlmarknaden och sidenmarknaden. På Sidenmarknaden var allt väldigt kompakt och fullt med folk överallt vilket fick mig att vantrivas. Tycker inte om att knö med massa folk och att dessutom försäljarna ska slita och dra i armarna på en.  Jag lyckades trots att jag inte gillade läget köpa mig ett par jeans och några par skor. På pärlmarkanden var det däremot lugnare och man kunde andas utan att någon stod där och snodde ens syre.Där köpte jag iaf några iphoneskal, en termos,smink och lite smycken.
Ni tror kanske att jag var trött på shopping efter allt det där men nej, så när vi tagit oss från marknaderna så drog jag och min lilla familj vidare till ett stort shoppingcenter. Vi hoppade på en buss utan att  veta riktigt om den åkte dit vi ville men vi hade turen på vår sida och vi hamnade väldigt rätt. Hade hoppats på att få det lite lugnare i de stora affärerna men där var försäljarna också på mig. Skulle både kolla i mina shoppingpåsar var jag köpt i andra affärer och vad jag kunde tyckas om. Som svansar var dom vilket gjorde att jag blev irriterad och jag köpte inget alls av dom.  Där på shoppingcentret hittade jag dessutom en pizzeria vilket var guld värt för mig. Där slaffsade vi iaf i oss massa gott och gick sedan hem i ösregn.

Här i Inre Mongoliet har jag också chillat runt bland lite tempel och buddor, kollat på någon grav som var vacker med massa syrener växande omkring och fina fjärilar. Har testat på mongolisk fondue som var god och rolig. Sen har vi gått runt och spanat in stan också och köpt lite  mjölkvin och mjölkgodis.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0